Wednesday 3 June 2009

jordan iv

Gambar-gambar sekitar pinggir bandar Amman dan perjalanan mendaki bukit semasa hendak ke Makam Nabi Shuib.
Kebun pisang yang terletak ditengah-tengah kawasan gurun

6 comments:

Azemi Ali said...

Salam.

Pergi ke Madain Salleh tuan?

benludin said...

salam,
tempat tu tak pergi...
kisah tempat tu ada diceritakan dlm surah al-hijr?

Azemi Ali said...

Saya teringin nak pergi ke Lembah Petra Jordan nak tengok sendiri kesan tinggalan kaum Tsamud. Semoga bertambah iman melihat kesan tersebut. Dalam Al-Quran disarankan melihat tempat tempat tersebut agar dapat melihat kebesaran Allah.

Boleh rujuk Surah Hud, Ayat 100.

benludin said...

aku pun sama...
group umrah dari syarikat yg kami sertai terdiri dari 2 group. group aku pi ke Jordan. Group lagi satu ke Syria. Kat Syria pun pasti banyak tempat kesan sejarah/tamadun islam yang menarik utk dilawati.

Kat Jordan ni pun byk tempat yg belum di lawati atas faktor masa. Termasuk lah tempat yg tuan azemi bg tau dlm komen sebelum ni ie. Madain Salleh..

h a r i z, H said...

Madain Salleh bukan di Saudi ke? btw, di Jordan tak banyak sangat kesan sejarah Islam berbanding Syria. di Jordan banyak kesan2 tinggalan Rom. Syria lebih banyak cuma Jordan menang dari segi Petra dan Laut Mati. Oh, juga Wadi Rum (baca:Ram), itu bukan kesan tinggalan Rum, tapi tempat penting dalam sejarah Revolusi Arab. Tempat Lawrence melancarkan gerakan menghancurkan orang Islam dan Arab yang termakan katanya terhadap Kerajaan Turki Uthmaniyyah. Tempat yang cantik. Adik sikit dari Grand Canyon di US. hehe

benludin said...

hariz,
betul...madain salleh di saudi..saya pun dah cek kat wikipedia...malum...baru2 ni tak byk tempat yg sempat dilawati di jordan..

nampak gaya hariz byk tempat dah pi...pasti seronok melawat tempat2 sejarah/tamadun islam

dengar cerita hariz membuatkan saya 'jeles'..haha